Thursday, October 11, 2007

PENDAPAT DAN CADANGAN RESPONDEN

Pandangan dan persediaan responden dalam menghadapi bulan Disember dan Januari nanti.

Kaedah yang diguna pakai untuk pencapaian objektif ini adalah kaedah soal selidik. Hasil kajian penyelidikan yang dibuat melalui 30 set borang kaji selidik yang dibuat, kami mendapati hanya 20 responden yang menjawab soalan ini. Terdapat beberapa persediaan yang hampir sama diberikan oleh pihak responden iaitu premis perniagaan dalam persediaan menghadapi bulan Disember dan Januari nanti: Persediaan-persediaannya adalah seperti berikut:

1.Premis perniagaan barangan makanan dan pakaian, pihak pengurus membuat perancangan dan persediaan adalah dengan mengurangkan stok barangan tersebut bagi memudahkan proses mengangkat barang-barang.

2.Syarikat barangan elektrik dan perabot juga membuat persediaan dengan perancangan pengurangan stok kemasukan bekalan barang-barang bagi memastikan syarikat mereka tidak mengalami kerugian seperti tahun lalu.

3.Premis perniagaan seperti klinik-klinik dan kedai yang beroperasi 24jam juga membuat perancangan dan persediaan sekiranya berlaku kejadian banjir seperti tahun lalu , pihak mereka akan mengemaskini data-data dan cuba untuk berpindah ke premis yang lebih selamat.

4.Pengusaha-pengusaha kedai tekstil akan membuat persediaan dengan mengangkat kain-kain yang ada pada bahagian bawah akan dipindahkan pada tingkat atas untuk berjaga-jaga sekiranya kejadian banjir berlaku seperti tahun lalu.

5.Persediaan-persediaan lain yang turut dinyatakan oleh pihak responden jika berlaku kejadian banjir adalah seperti ingin menutup kedai dan ingin mencari tapak kedai baru, menyediakan pengankutan yang sesuai untuk menyelamatkan barangan perniagaan mereka serta akan peka terhadap keadaan cuaca pada bulan tersebut.

No comments: