Thursday, October 11, 2007

ANALISIS PENEMUAN KAJIAN

PENGENALAN Kajian penyelidikan yang akan kami jalankan

berkaitan hartanah yang boleh dikaitkan dengan pembangunan sesuatu Bandar. Kajian penyelidikan kami telah dijalankan pada 1hb hingga 2hb September 2007 di Bandar Kota Tinggi, Johor. Kajian ini memfokuskan kepada impak dan masa depan premis perniagaan selepas fenomena banjir melanda pada penghujung bulan Disember 2006 hingga Januari 2007.

Sasaran kami ialah untuk menjalankan kajian penyelidikan terhadap syarikat dan premis perniagaan yang berskala sederhana. Responden yang diperlukan dalam menjalankan penyelidikan kami adalah terdiri daripada pemilik syarikat/premis perniagaan yang menjalankan kegiatan perniagaan di lokasi yang telah ditetapkan iaitu di kawasan Bandar Kota Tinggi. 30 responden ini mewakili pemilik premis perniagaan telah berjaya kami perolehi. Responden kami adalah terdiri dari pelbagai kaum termasuk Melayu, Cina dam India. Antara jenis perniagaan berskala sederhana yang merupakan responden kajian ini adalah seperti kedai perabot, elektrik, tekstil, klinik-klinik, kedai motosikal dan lain-lain.

Objektif penyelidikan kami ialah mengenalpasti dan menganalisis impak yang diterima oleh pemilik perniagaan selepas fenomena banjir serta memperoleh cadangan-cadangan yang sesuai bagi meminimakan kerugian yang dialami oleh peniaga berskala sederhana di Bandar Kota Tinggi khususnya. Hasil dari pemerhatian dan kajian kami melalui borang kaji selidik kepada responden di Bandar Kota Tinggi, kami telah mendengar pelbagai pengalaman dan reaksi daripada responden-responden yang berjaya kami perolehi.

Seterusnya, kajian penyelidikan ini dapat disimpulkan pada bahagian penemuan kajian. Pencapaian objektif yang dicapai dalam kajian ini akan diterangkan pada bahagian dapatan kajian.

PENCAPAIAN OBJEKTIF-OBJEKTIF

MENGENALPASTI DAN MENGANALISA IMPAK YANG DIHADAPI ATAU DITERIMA OLEH PEMILIK SYARIKAT/PREMIS PERNIAGAAN (BERSKALA SEDERHANA) SELEPAS FENOMENA BANJIR.

Melalui soal selidik yang dijalankan, sebanyak 30 borang kaji selidik telah diedarkan kepada pemilik syarikat atau premis perniagaan berskala sederhana iaitu merupakan responden utama dalam kajian penyelidikan ini. Kajian penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti dan menganalisa impak yang dihadapi oleh pemilik perniagaan ketika dihadapi dan selepas kejadian banjir yang melanda di Kota Tinggi, Johor. Oleh yang demikian untuk mencapai objektif pertama kami telah mengklasifikasikan kepada dua keadaan iaitu ketika banjir dan selepas banjir yang melanda. Penilaian kepada objektif pertama ini di buat berdasarkan kepada dua keadaan dan menggunakan skala analisa yang telah ditetapkan. Penilaian ini dibuat berdasarkan kepada masalah yang timbul semasa kajian rintis yang dijalankan pada 2 September 2007 yang lalu. Antara masalah yang di kenalapasti ketika banjir melanda adalah seperti masalah kemusnahan barang-barang dan perkhidmatan, perniagaan lumpuh atau tergendala, masalah pembekalan barang-barang dan perkhidmatan sukar di perolehi, masalah kelewatan dalam menyalurkan bantuan dan masalah terputus perhubungan ketika banjir. Manakala bagi keadaan selepas banjir melanda terdapat beberapa masalah seperti masalah mencari dan membina perniagaan baru, mengalami kerugian yang teruk, masalah memerlukan modal yang besar untuk membuka perniagaan semula, masalah proses pembaikan, masalah kewangan lambat diterima dan masalah penyelenggaraan bahagian pentadbiran perniagaan juga akan dianalisa mengikut skala analisa yang ditetapkan. Skala analisa yang digunakan untuk mencapai objektif pertama adalah mengikut skala iaitu tidak setuju (1 markah), kurang setuju (2 markah), tidak pasti (3 markah), setuju (4 markah) dan amat setuju (5 markah). Jadual 1 menunjukkan taburan frekuensi untuk setiap keadaan iaitu ketika dan selepas fenomena banjir yang melanda di Kota Tinggi, Johor.

MENGANALISA IMPAK YANG DIHADAPI OLEH PEMILIK PERNIAGAAN KETIKA FENOMENA BANJIR YANG MELANDA

Kajian penyelidikan yang telah dijalankan menunjukkan peratusan masalah-masalah yang di hadapi oleh pemilik perniagaan yang di ambil daripada 30 set borang kaji selidik yang telah di edarkan. Melalui hasil kajian yang di perolehi menggunakan analisa skala seperti di atas dan jenis-jenis masalah yang di kenalpasti seperti A mewakili masalah kemusnahan barang-barang dan perkhidmatan, B adalah masalah perniagaan lumpuh/tergendala, C adalah masalah pembekalan barang-barang dan perkhidmatan sukar diperolehi, D adalah masalah berlaku kelewatan dalam menyalurkan bantuan ketika banjir dan E adalah masalah terputus perhubungan ketika banjir. Hasil kajian didapati 60% berpendapat amat setuju dengan masalah kemusnahan barang-barang dan perkhidmatan serta masalah terputus perhubungan ketika banjir merupakan masalah paling tertinggi di catatkan yang di hadapi oleh pemilik perniagaan. Ini bermaksud bahawa 20 responden yang amat setuju dengan masalah ini sebagai masalah utama ketika banjir melanda. Manakala peratusan selebihnya iaitu sebanyak 40% setuju bahawa masalah kemusnahan barang-barang dan perkhidmatan serta masalah terputus perhubungan ketika banjir yang disumbangkan oleh 10 responden. Manakala masalah perniagaan lumpuh dan berlaku kelewatan dalam menyalurkan bantuan ketika banjir yang telah menyumbang sebanyak 100% yang berpendapat amat setuju terhadap masalah tersebut. Maksudnya kesemua responden yang telah disoal selidik iaitu sebanyak 30 responden menyokong bahawam ia adalah salah satu impak yang paling ketara dihadapi oleh pemilik perniagaan ketika fenomena banjir melanda. Selain itu masalah pembekalan barang-barang dan perkhidmatan sukar diperolehi menyumbang sebanyak 40% kurang setuju dan 30% tidak pasti merupakan impak banjir yang dihadapi oleh pemilik perniagaan ketika banjir. Disini dapat kita simpulkan bahawa masalah perniagaan lumpuh/tergendala dan berlaku kelewatan dalam menyalurkan bantuan ketika banjir adalah paling tinggi peratusannya yang merupakan impak yang paling ketara yang terpaksa ditanggung oleh pemilik perniagaan ketika banjir melanda di Kota Tinggi, Johor. Masalah ini juga telah menyebabkan premis perniagaan mereka tidak dapat beroperasi sehinggalah keadaan banjir beransur pulih seperti sedia kala. Impak ini telah memberi kesan mendalam terhadap pemilik premis secara khususnya dan pekerja secara amnya.

MENGANALISA IMPAK YANG DIHADAPI OLEH PEMILIK PERNIAGAAN SELEPAS FENOMENA BANJIR YANG MELANDA.

Kajian penyelidikan yang telah dijalankan menunjukkan peratusan masalah yang dihadapi oleh pemilik perniagaan selepas kejadian banjir yang melanda. Hasil dapatan kajian diperolehi daripada 30 set borang kaji selidik yang telah diedarkan dan terdapat beberapa masalah yang tersenarai dalam rajah di atas dan A mewakili masalah mengalami kerugian yang teruk, B adalah masalah menghadapi masalah mencari dan membina perniagaan baru, C adalah masalah memerlukan modal yang besar untuk membuka perniagaan semula, D adalah masalah proses pembaikan untuk memulihkan keadaan banjir adalah mengambil tempoh yang agak lama, E adalah masalah bantuan kewangan lambat diterima dan F adalah wujudkan masalah penyelenggaraan semula bahagian pentadbiran. Melalui hasil penyelidikan ini terdapat beberapa masalah utama iaitu, masalah kerugian yang teruk dan ,masalah memerlukan modal yang besar untuk membuka perniagaan dan masalah bantuan kewangan lambat diterima telah menyumbang sebanyak 100% atau kesemua responden iaitu sebanyak 30 pemilik perniagaan berpendapat amat setuju terhadap masalah tersebut. Masalah-masalah ini merupakan masalah yang paling ketara selepas fenomena banjir melanda. Manakala sebanyak 60% iaitu 20 responden berpendapat setuju bahawa menghadapi masalah mencari dan membina perniagaan baru dan masalah proses pembaikan untuk memulihkan keadaan banjir adalah mengambil tempoh yang agak lama adalah sebagai masalah sederhana yang terpaksa ditanggung oleh mereka selepas fenomen banjir. Peratusan selebihnya iaitu 40% bersamaan 10 responden yang bersetuju terhadap masalah ini. Selain itu bagi masalah penyelenggaraan semula bahagian pentadbiran menyumbang kepada 40% iaitu berpendapat setuju dan 60% adalah berpendapat kurang pasti. Kesimpulannya impak yang paling ketara terpaksa ditanggung oleh pemilik perniagaan adalah masalah kerugian yang teruk, masalah memerlukan modal yang besar untuk membuka perniagaan semula dan masalah bantuan kewangan lambat diterima adalah yang paling tinggi dicatatkan. Masalah-masalah ini telah memberi impak yang negatif kepada premis perniagaan dalam membangunkan semula perniagaan mereka.

No comments: