Thursday, October 11, 2007

PENCAPAIAN OBJEKTIF

MENCADANGKAN LANGKAH-LANGKAH BAGI MENGURANGKAN BEBAN KERUGIAN YANG DITANGGUNG DIKALANGAN PENIAGA BERSKALA SEDERHANA.

Cadangan-cadangan yang telah diutarakan oleh pemilik peniaga berskala sederhana telah dibahagikan kepada beberapa perkara iaitu bantuan,berkenaan sungai dan longkang, pengangkutan, amaran awal, dana kewanagan, sumber air bersih, sisa banjir dan perhatian oleh pihak yang bertanggungjawab.

1.Bantuan
i-Tidak memilih kasih dalam memberikan bantuan terhadap mangsa
ii-Saluran bantuan kerajaan dengan lebih efisien dan sistematik
iii-Tindakan awal oleh pihak yang bertanggungjawab

2.Sungai / longkang
i-Pihak yang bertanggungjawab perlu pastikan aliran air sungai (SISTEM) berjalan dengan lancar.
ii-Memdalamkan Sungai Johor
iii-Membesarkan longkang di kawasan Bandar

3.Pengangkutan
i-Menyediakan pengankutan untuk memudahkan pemindahan barang-barang mangsa ke tempat yang lebih selamat.

4.Dana kewangan
i-Menyediakan dana modal untuk peniaga memulakan kembali perniagaan setelah banjir.
ii-Pihak kerajaan memberi bantuan untuk mengurangkan bantuan yang dihadapi.

5.Sumber air

i-Menyediakan sumber air yang bersih sebelum banjir untuk kegunaan ketika banjir.

6.Perhatian dari pihak tertentu
i-Pihak berkuasa perlu memberikan lebih perhatian terhadap mangsa banjir pada masa hadapan.
ii-Pihak kerajaan perlu pastikan infrastruktur perlu diselenggara terlebih awal sebelum kejadian banjir.

ANALISIS CADANGAN

Hasil daripada perbincangan kumpulan kami, kami telah menganalisis bentuk-bentuk cadangan yang telah diutarakan oleh pemilik perniagaan (mangsa banjir) semasa kami menjalankan soal selidik terhadap mereka.

Dari segi bentuk bantuan, dapat dianalisiskan bahawa pemilik perniagaan inginkan ketelusan dalam menyalurkan bantuan tanpa memilih kaum, tempat tinggal serta fahaman politik. Saluran bantuan yang diberikan juga perlulah sistematik dan efisien. Kumpulan kami berpendapat bahawa saluran bantuan yang diberikan perlulah terancang dan adil terhadap semua mangsa tanpa memilih kasih. Selain itu, pihak bertanggungjawab yang menyalurkan bantuan juga perlulah merancang dengan teliti proses semasa memberikan bantuan dengan mengenalpasti masalah yang menyebabkan kelewatan bantuan, mangsa yang tidak mendapat bantuan serta kelemahan-kelemahan lain. Contohnya kekurangan kakitangan dan pengankutan yang sesuai ketika banjir kerana perhubungan melalui jalanraya telah terputus.

Sistem saliran seperti sungai dan longkang juga telah menjadi subjek cadangan pemilik perniagaan (mangsa). Mereka mencadangkan supaya pihak yang bertanggungjawab terhadap penyelenggaraan sistem saliran iaitu Jabatan Pengaliran Saliran(JPS) supaya menyelenggara sistem saliran tersebut sebelum tiba musim tengkujuh. Semasa kajian dijalankan pihak JPS sedang menjalankan kerja-kerja mendalamkan sungai. Kedalaman sungai secara tidak langsung akan menampung jumlah air yang banyak semasa musim tengkujuh dan telah membantu untuk mengurangkan risiko banjir.

Cadangan seterusmya yang diutarakan oleh pemilik perniagaan(mangsa) ialah pemberitahuan awal tentang kenaikan air yang boleh menyebabkan banjir. Pada pandangan kumpulan kami, pihak JPS iaitu yang menjaga pengairan dan saliran perlu lebih peka terhadap kenaikan air dan jika berlaku kenaikan air perlulah diberitahu kepada umum supaya persediaan awal sebelum banjir boleh dilakukan seperti menyelamatkan barang-barang, penyediaan makanan untuk mangsa banjir dan keperluan lain ketika banjir.

Bagi peniaga yang mengalami kerosakan barang-barang, stok perniagaan dan juga kelengkapan premis perniagaan, mereka mengharapkan dana modal daripada pihak kerajaan untuk kembali menjalankan perniagaan selepas banjir. Terdapat juga peniaga yang inginkan bantuan sekadar untuk mengurangkan beban kerugian mereka. Pada pandangan kumpulan kami, mereka tidak seharusnya memaksa kerajaan untuk memberikan mereka dana modal. Hal ini adalah kerana peruntukan kerajaan adalah amat terhad. Pemilik perniagaan seharusnya faham tentang cirri-ciri usahawan iaitu menanggung risiko pernigaan.

Seterusnya, melalui cadangan yang diperolehi daripada pihak responden, pelbagai cadangan yang perlu dititik berat bagi mengatasi masalah banjir di Kota Tinggi. Oleh itu, semua pihak termasuk kerajaan dan masyarakat sekitar perlu bekerjasama dalam mencari jalan penyelesaian terbaik bagi mengatasi masalah

No comments: